به میزبانی دانشگاه فرهنگیان لرستان
نشست علمی- تخصصی با عنوان تعلیم و تربیت در گام دوم انقلاب اسلامی برگزار شد
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان لرستان در راستای مجموعه نشست های علمی- تخصصی *تعلیم و تربیت در گام دوم انقلاب اسلامی با تأکید بر تربیت اسلامی و با موضوع نهاد خانواده، مسجد، مدرسه و تربیت انقلابی با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر حبیب حاتمی عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان و مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان لرستان به صورت مجازی برگزار شد.
در ابتدای این نشست دکتر علی آقایی جودکی سرپرست دانشگاه فرهنگیان لرستان ضمن تبریک فرا رسیدن ماه مبارک رمضان در خصوص اهمیت تعلیم و تربیت در گام دوم انقلاب اسلامی گفت: بیانیه گام دوم در حقیقت منشوری برای دومین مرحله انقلاب اسلامی و فصل جدیدی از حیات طیبه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است که آرمانی بزرگ را برای رسیدن به هدف غایی جمهوری اسلامی که همان ایجاد تمدن نوین اسلامی است ترسیم می کند.
وی در باره اهمیت بیانیه گام دوم انقلاب افزود: مخاطب اصلی رهبر انقلاب در این بیانیه جوانان هستند و رشد جوانان هم در سایه تعلیم و تربیت صحیح اتفاق می افتد و تعلیم و تربیت صحیح با همراهی و کمک نهاد خانواده،مسجد و مدرسه تحقق پیدا می کند.
وی در ادامه گفت ان شاء الله جوانان ما در سایه تربیت اسلامی و انقلابی بتوانند رهروان خوبی برای شهدا و سکانداران شایسته ای برای این نظام و انقلاب باشند.
در ادامه حجت الاسلام و المسلمین مجید مؤیدی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان لرستان، حلول ماه مبارک رمضان را به تبریک گفت و ضمن تقدیر از برگزار کنندگان این نشست افزود: در دهه چهارم و پنجم انقلاب شکوهمند اسلامی و گام دوم انقلاب شاید آنچه از هر انگیزه و ویژگی بارزتر در انقلاب اسلامی جلوه کرده، اتصال انقلاب با نهاد خانواده و مسجد است. این دو نهاد در طول اسلام توانسته اند پیوند عمیق و صمیمی بین خود ایجاد کنند و اتفاقات مبارکی رقم خورده است.
وی در ادامه افزود: خداوند متعال اولین کاری که در بدو تأسیس حاکمیت اسلام به پیامبر اسلام می سپارد، ایجاد مسجد به عنوان پایگاه انقلاب و تحول است و در انقلاب اسلامی هم مسجد و خانواده نقش مهمی ایفا کرده و امید است که در گام دوم این دو نهاد بتوانند منشأ تحولات میمون و مبارک برای انقلاب اسلامی باشند.
در ادامه سخنران اصلی این نشست، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حبیب حاتمی با اشاره به ثواب تلاوت قرآن در ماه مبارک رمضان گفت: خداوند متعال رحمت خود را در این ماه نازل کرده است و خواندن سوره ای کوچک در این ماه مبارک از کلام الله مجید ثواب چندین ختم قرآن را دارد.
وی در تبیین تعلیم و تربیت در گام دوم انقلاب اسلامی گفت: تعلیم و تربیت در گام دوم با سه رکن خانواده، مدرسه و مسجد مهمترین و اساسی ترین راه موفقیت است.
وی با تعریف خانواده در جامعه اسلامی افزود: تعریف از خانواده اسلامی که با مسجد و مدرسه همگام شود با تعریف خانواده در جوامع دیگر و تحت تآثیر از فرهنگ غرب متفاوت است. تعریف خانواده درجامعه اسلامی تعریفی است شفاف و انسان ساز که درآن قرار است پدر و مادر با فرزندان همراه باشند و تحکیم خانواده صورت گیرد.
وی در اهمیت خانواده افزود: مسئله خانواده آنقدر در اسلام مورد تأکید است که مهمترین رکن در حفظ جامعه محسوب می شود و دشمنان نقشه های متعدد برای ضربه زدن به کانون خانواده طراحی می کنند و در پی نابودی نظام خانواده درجامعه برای رسیدن به اهداف خود هستند.
دکتر حاتمی با اشاره به اهمیت ازدواج های صحیح در تحکیم بنیاد خانواده در ذیل بیانیه گام دوم گفت: برای تشکیل خانواده درست، باید اول چشم ها را باز کرد تا در آینده جوانان ما کمتر با مشکلات مواجه شوند و بعد از ازدواج چشمان خود را بر روی برخی مسائل جزئی که بنیان خانواده را دچار لرزش می کند بست که لازمه آن آموزش های نقش تربیت خانواده است که بسیار حائز اهمیت است.
وی در نقش مسجد در گام دوم انقلاب افزود: مسجد وظیفه اصلی قرائت و تبیین بیانیه گام دوم انقلاب را عهده دار است و از این منظر، کل بیانیه با این پایگاه دینی مرتبط است و ارتباط خانواده و مسجد باعث پیشرفت در همه امورات جامعه و تحقق اهداف گام دوم انقلاب خواهد شد.
وی درباره نقش مدرسه در گام دوم انقلاب افزود: مهمترین کار در نقش موثر مدرسه در گام دوم انقلاب وجود معلمان متخصص در تراز نظام مقدس انقلاب اسلامی است که این وظیفه خطیر بر عهده دانشگاه فرهنگیان است.
دکتر حاتمی در اهمیت جایگاه دانشگاه فرهنگیان گفت: اهمیت و نقش دانشگاه فرهنگیان از حوزه های علمیه اگر بیشتر نباشد کمتر نیست زیرا طلبه ای که قرار است وارد حوزه علمیه شود تربیت شده معلمانی است که در دانشگاه فرهنگیان تعلیم یافته اند و نقش دانشگاه فرهنگیان برای تربیت دانشجو معلمانی که به عنوان معلم وارد مدرسه می شوند نقش کلیدی است چون که یک معلم در طول دوره خدمتی خود بیش از هزار نفر به صورت مستقیم و ده ها و یا صدها هزار نفر به صورت غیر مستقیم زیر نظر این معلم تربیت می شوند.
وی در پایان افزود امیدوارم نقش تربیتی خانواده، مسجد و مدرسه ختم به تربیت نسلی انقلابی شود.