مدیریت امور پردیس های استان لرستان

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان کشور در همایش استانی توسعه حرفه ای معلمان در دانشگاه فرهنگیان لرستان:

کمال معلم در این است که از هر فضیلت سهمی داشته باشد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان لرستان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان کشور گفت:کمال معلم در این است که از هر فضیلت سهمی داشته باشد.

دکتر علی‌باقر طاهری‌نیا امروز ۲۴ شهریور ماه در همایش استانی سواد تربیتی معلم که در محل دانشگاه علامه طباطبایی خرم‌آباد برگزار شد، اظهار کرد: از مجموع ۵۱ مقاله‌ای که به این همایش ارسال شده، تنها ۱۵مقاله پذیرش شدند.

وی با بیان اینکه ورودی مقاله به نشریات تخصصی یکی از دغدغه‌های نشریات تخصصی است که با برگزاری همایش این مهم مرتفع می‌شود، ادامه داد: این مقالات پذیرش شده می‌تواند پشتوانه خوبی در مجلات باشد.

 معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان کشور با بیان اینکه کف و کمال معلمی کجاست؟ گفت: کف معلمی انتقال ربات گونه مجموعه‌ای از مفروضات است، این انتقال بدون مدیریت تحلیل و فاقد مسئولیت و خلاقیت است.

دکتر طاهری‌نیا تاکید کرد: چنانچه معلمی نقش خود را انتقال مفروضات به شیوه ربات ‌گونه بداند یعنی انتقال و اقدام منهای مسئولیت و از پیش‌طراحی شده است.

وی با اشاره به اینکه اگر معلمی طرح درس را از قبل بنویسد و آن را در کلاس اجرا کند رباتی بیش نیست بلکه صحنه است که به معلم می‌گوید چگونه عمل کند نه مفروضات، بیان کرد: اگر معلمی تدریس موازی و یکسان را در دو کلاس اجرا کند تدریسش ربات گونه است چون انتظارات، احساسات، فضای فکری و فضای پیرامونی مخاطبان نمی‌تواند یکی باشد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان کشور با تاکید براینکه تکنولوژی و فناوری جایگزین معلم ربات گونه می‌شود، خاطرنشان کرد: کمال معلمی با تکنولوژی و فناوری از صحنه حذف نمی‌شود.

طاهری‌نیا  با بیان اینکه در کمال معلمی از معلمی به مربیگیری و سپس به الهام‌ بخشی منتقل شویم،  گفت: اگر معلمی طرحی را ایجاد کرد که برایش الهام بخش بود او در کمال معلمی به سر می‌برد که برای الهام بخش بودن سواد، مهارت، خلاقیت، توان و... نیاز است.

وی با اشاره به اینکه  در دوران تحصیل چند معلم می‌تواند الهام‌بخش بوده و معلم الهام بخش معلمی است که چند ویژگی و فضایل داشته باشد، ادامه داد: در یک کلام کمال معلمی، مربیگری الهام بخشی است که در آن شرط جامع فضائل است نه در برگیرنده یک فضلیت، منظور از جامع فضائل انسان کامل بودن نیست بلکه برخورداری از فضائل به طور نسبی است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان کشور خاطرنشان کرد: کمال معلم در این است که از هر فضیلت سهمی داشته باشد.